10 Tips Persediaan Raya Aidilfitri 2023

 10 Tips Raya Pasangan Baru Berkahwin


Posing Di Pagi Raya 2022 


Apa kes raya awal tahun lepas 2022  ?  kelangkabut di buat nya hehe ;)

Hii.. Assalammualaikum ,bila bercerita tentang raya ini lagi lagi raya  aidilfitri .Suasana  sambutan perayaan untuk umat islam setelah sebulan berpuasa. semua akan teruja , mana nak buat persiapan balik ke kampung.


Persediaan duit raya , baju raya ,kuih raya, siap yang nak balik kampung 2 hari sebelum raya, maklum la firstime beraya bersama pasangan.


Gambar Sebagai Perhiasan



Bila raya di kampung perasaan teruja tu sangat luar biasa , walau pun sanggup tempuh jalan jem, semangat berkoba koba tu ada  :) hihi 
sebab first time beraya bersama pasangan bukan. so di sini alet nak share 10 tips pasangan baru berkahwin.

Gambar Sebagai  Hiasan




10 Tips Raya Pasangan Baru Berkahwin 

 

1- Penjagaan kulit Muka Sebelum Raya



VITAMIN C SHAKLEE AWET MUDA
TAMBAH COLLAGEN
KULIT CANTIK PAGI RAYA


* Bulan puasa la masa yang tepat untuk kita semua yang nak jaga kulit sihat dan cantik tanpa jerawat , berbuka puasa kurangkan gula / kurangkan stress dan kurangkan caffeine.

Gambar Sebagai Hiasan


2-Kemas Rumah Bersama Pasangan

* bila kulit sihat automatik badan kite pun sihat, bila kita menjaga pemakanan ,badan kita pun bertenaga, mudah untuk nak kemas rumah dengan baik, nak cuci langsir ke , nak cuci kipas ke, nak cuci barang barang perhiasan ke! dan macam macam lagi. Bila badan kita sihat dan bertenaga semua kerja @ aktiviti boleh kita lakukan



3- Shopping Baju Raya Bersama Pasangan

* Nak shopping baju raya ini,yang mana ada rezeki lebih boleh shopping awal, takut size habis , jalan pun tak sesak, buat persiapan awal tak kalut orang kedah cakap, hihi :) walau pun negara kita sudah bagi kelonggaran boleh beraya , elak dari orang ramai serbu shopping mall , jaga SOP.


Makanan Pagi Raya 


4- Masak Makanan Raya

*bila dah ada pasangan ini, mood nak masak bersama tolong menolong itu lebih best. Pengalaman alet balik ke kampung buat persiapan siap kan rendang frozen dan beli barang untuk masak dekat kampung lebih senang , tak ada la kelangkabut beli bahan nak masak dekat kampung.



Gambar Sebagai Hiasan


5-Kuih Raya Bersama Pasangan

*  siraturahim itu penting dan ALLAH SAYANG umatnya yang suka siraturahim, buat persiapan kuih raya bersama suami dan family syok sebenarnya, atau yang kurang masa itu boleh ajak family keluar pergi mall yang berkemampuan untuk shopping kuih raya. Yang penting dapat siraturahim bersama family.



Gambar Sebagai Hiasan



6- Tukar Duit Raya 

*  Bila dah berkahwin ini ,nak buat persiapan duit raya dua belah pihak, selalu nya penukaran duit ini kalau di bank,boleh buat 2 minggu sebelum raya, last minit selalu nya duit dekat bank pun dah habis dan pekerja bank cuti awal selalunya. So tak salah buat persiapan awal tak kalut :)




Gambar Sebagai Hiasan


7-Servis Kenderaan Bersama Pasangan

*  tak ada masalah untuk yang nak servis kereta 2 hari sebelum raya, lagi lagi faham kita yang gaji lambat , kebanyakkan nya bengkel kereta pun lambat tutup dan sentiasa buka ,alhamdulilah bengkel banyak kedai cina kan kan :) time ni la bengkel kedai cina banyak untung wow hihi.



Set Vitamin Travel
 

8- Vitamin Balik Kampung 

*yang nak balik kampung ,persiapan membawa vitamin untuk balik kampung  sangat penting , di kampung dan perayaan kita akan makan macam macam yang ada lemang / rendang / gula.Semua pemakanan raya kebanyakan akan tinggi kolestrol. makan memang tak pantang , so dengan pengambilan vitamin membantu kita potong gula /bakar lemak /tidak sembelit.


Gambar Sebagai Hiasan



9- Persiapan Family Yang Ada Baby & Baru Kahwin

*  barang baby / makanan baby / kipas untuk baby, maklum la balik kampung ni, jalan jem,time tu la takut nanti baby meragam, so nak balik kampung baby boleh rehat tidur lena jangan bagi si kecil panas @ berpeluh , dengan persiapan ini mampu kurang kan baby meragam atau menangis, nak cari kipas baby murah boleh cari di kedai DIY, murah dan sangat berkualiti.



Gambar Sebagai Hiasan



10- Waktu Balik kampung & Tutup Suiz Rumah

* Perlu ambil tahu waktu bila jalan tak jem, elektrik perlu tutup, bila waktu nak balik ke kampung. ambil tahu kemuncak jalan tidak jem, selalu nya perayaan tol free , lagi ramai orang balik kampung. plan waktu nak berbuka nanti , waktu nak solat jamak rnr area mana ,itu  semua kena ambil tahu dan plan. supaya semua nya baik baik saja.


Semoga dengan tips ni tidak satu pun barang kita tertinggal atau terlepas pandang. Selalu nya si pasangan @ ibu la yang paling sibuk bila buat persiapan raya nak balik kampung. Jangan lupa baca doa sebelum drive, bila kita dengan kesibukan jalan jem , perbanyakkan zikir membasahi lidah kita dengan zikirullah dan Allah merahmati kita di mana saja kita berada insyaallah.



Sekian .terima kasih sudi membaca semoga bermanfaat buat semua pembaca. 

#pengedarshakleekl

#shakleemalaysia

#shaklee

#shakleegombak

#shakleesentul

#shakleekampungbatumuda

#shakleemurah


love , alet ismail ( pengedar shaklee KL)

More info whatsapp alet

ID SHAKLEE : 1314229


JEMPUT FOLLOW ALET :)


TIKTOK : aletismail

INSTAGRAM : ALETISMAIL

FACEBOOK : aletismail

YOUTUBE : aletismail


vitamin kulit cantik raya
selamat hari raya
































Comments

Popular posts from this blog

Testimoni Shaklee Saya

Merdeka Promo 2023

Tips Travel ; Dalam Cuaca Tidak Menentu